Το πλήρες κείμενο του μνημονίου 4 δόθηκε χθες στην δημοσιότητα από το υπουργείο Οικονομίας και περιέχει έναν ορυμαγδό νέων μέτρων που ακόμα και εαν περάσουν από την ελληνική κοινωνία είναι αδύνατον να υλοποιηθούν στους χρόνους που πρέπει. Παρά το γεγονός ότι το νέο μνημόνιο θα χρειάζονταν σελίδες επί σελίδων σχολιασμού το S10 επιλεγεί για ευνόητους λογούς να αφήσει αυτό το ρόλο σε εσάς και παραθέτει αυτούσια τα βασικά σημεία του νέου μνημονίου…
Τα επιπρόσθετα μέτρα για το 2011 και η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική (ΜΔΣ) μέχρι το 2015 θα περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
Περικοπές στο μισθολογικό κόστος κατά τουλάχιστον 770 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 600 εκ. ευρώ το 2012, 448 εκ. ευρώ το 2013, 306 εκ. ευρώ το 2014 και 71 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της εφαρμογής της μείωσης του προσωπικού επιπρόσθετα από τον κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσεις (1 προς 10 για το 2011), της αύξησης των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας για τους δημόσιους υπαλλήλους από 37.5 σε 40 και της μείωσης των υπερωριών, της μείωσης του αριθμού των επ’ αμοιβή επιτροπών και συμβουλίων, της μείωσης σε άλλες επιπλέον αποζημιώσεις επιδόματα και μπόνους, της μείωσης των συμβασιούχων (50% το 2011 και επιπλέον 10% από το 2012 και μετά), του προσωρινού παγώματος της αυτόματης ωρίμανσης, της υλοποίησης της νέας μισθολογικής κλίμακας, της εισαγωγής της μερικής απασχόλησης στο δημόσιο τομέα και της άνευ αποδοχών άδειας, της μείωσης στον αριθμό των εισακτέων στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, της μεταφοράς του πλεονάζοντος προσωπικού σε εργασιακή εφεδρεία, όπου θα πληρώνεται κατά μέσο όρο στο 60% του μισθού του (εξαιρώντας υπερωρίες και άλλες επιπρόσθετες αμοιβές), έως 12 μήνες, και μέσω της περικοπής στο επίδομα παραγωγικότητας κατά 50%.
Περικοπές στα λειτουργικά έξοδα του κράτους κατά τουλάχιστον 190 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 92 εκ. ευρώ το 2012, 161 εκ. ευρώ το 2013, 323 εκ. ευρώ το 2014 και 370 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης των ηλεκτρονικών συμβάσεων (e-procurement) για όλες τις δημόσιες συμβάσεις, του εξορθολογισμού των δαπανών για ενέργεια των δημοσίων υπηρεσιών, της μείωσης στις δαπάνες ενοικίων ως αποτέλεσμα της αποτελεσματικότερης χρήσης της δημόσιας περιουσίας, της μείωσης στις δαπάνες τηλεπικοινωνιών, της κατάργησης της δωρεάν διανομής εφημερίδων, της μείωσης των λειτουργικών δαπανών στον τακτικό προϋπολογισμό για όλους τους τομείς, της εφαρμογής κριτηρίων αναφοράς για τις δημόσιες δαπάνες μετά από ένα χρόνο πλήρους εφαρμογής του ΟΠΣ για τις δαπάνες της γενικής Κυβέρνησης.
Περικοπές στις δαπάνες των νομικών προσώπων δημοσίου και Ιδιωτικού δικαίου και στις μεταβιβάσεις προς άλλους φορείς κατά τουλάχιστον 540 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 150 εκ. ευρώ το 2012, 200 εκ. ευρώ το 2013, 200 εκ. ευρώ το 2014 και 150 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αξιολόγησης του σκοπού, της βιωσιμότητας και των δαπανών όλων των φορέων που επιδοτούνται από τον δημόσιο τομέα καθώς και μέσω των συγχωνεύσεων και του κλεισίματός τους, μέσω των συγχωνεύσεων/κλεισίματος και μείωσης των επιδοτήσεων σε εκπαιδευτικά ιδρύματα (σχολεία, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης), μέσω της μείωσης στις κρατικές επιχορηγήσεις προς φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης και μέσω ενός σχεδίου δράσης για το κλείσιμο, συγχώνευση και μείωση μεγέθους φορέων.
Εξοικονομήσεις από τις δημόσιες επιχειρήσεις κατά τουλάχιστον 414 εκ. ευρώ το 2012 και επιπλέον 329 εκ. ευρώ το 2013, 297 εκ. ευρώ το 2014 και 274 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αύξησης των εσόδων του ΟΣΕ, ΟΑΣΑ και άλλων εταιριών, της υλοποίησης των σχεδίων αναδιάρθρωσης και αποκρατικοποίησης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδας, της πώλησης περιουσιακών στοιχείων των εταιριών που δεν σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητές τους, της μείωσης στις δαπάνες προσωπικού, της μείωσης των επιχειρησιακών δαπανών και μέσω συγχωνεύσεων ή κλεισίματος επιχειρήσεων.
Περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες που σχετίζονται με την άμυνα κατά τουλάχιστον 133 εκ. ευρώ το 2013 και επιπλέον 133 εκ. ευρώ το 2014 και 134 εκ. ευρώ το 2015, επιπλέον της μείωσης στις προμήθειες αμυντικού υλικού (παραδόσεις) κατά 830 εκ. ευρώ από το 2010 μέχρι το 2015.
Περικοπές στις φαρμακευτικές δαπάνες και τις δαπάνες υγείας κατά τουλάχιστον 310 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 697 εκ. ευρώ το 2012, 349 εκ. ευρώ το 2013, 303 εκ. ευρώ το 2014 και 463 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης ενός νέου “χάρτη υγείας” και την αντίστοιχη μείωση στις δαπάνες των νοσοκομείων, της επανεξέτασης του σκοπού και των δαπανών των μη νοσοκομειακών φορέων, της υλοποίησης του κεντρικού συστήματος προμηθειών, της μείωσης στο μέσο κόστος ανά ασθενή μέσω της κατηγοριοποίησης των ασθενών (case mixing), της μείωσης στις υπηρεσίες που παρέχονται στους μη ασφαλισμένους (gate-keeping function), της εισαγωγής χρέωσης για υπηρεσίες που παρέχονται σε αλλοδαπούς, της λειτουργίας του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), της ηλεκτρονικής σάρωσης από το ΙΚΑ των χειρόγραφων συνταγών, της επέκτασης της λίστας των φαρμακευτικών που δεν χρειάζονται συνταγογράφηση, των νέων τιμών των φαρμάκων, της εγκαθίδρυσης της ασφαλιστικής τιμής από τον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης και της πλήρους εφαρμογής της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα κατά τουλάχιστον 1188 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 1230 εκ. ευρώ το 2012, 1025 εκ. ευρώ το 2013, 1010 εκ. ευρώ το 2014 και 700 εκ. ευρώ το 2015 μέσω μίας προσαρμογής στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, μέσω της μεταρρύθμισης στο σύστημα αναπηρικών συντάξεων, μέσω της απογραφής των συνταξιούχων και μέσω διασταυρώσεων των δεδομένων με την πλήρη υλοποίηση του αριθμού κοινωνικής ασφάλισης και του ανώτατου ορίου στις συντάξεις, μέσω του εξορθολογισμού των κριτηρίων για τους συνταξιούχους (ΕΚΑΣ), του εξορθολογισμού των δικαιωμάτων και των δικαιούχων του ΟΕΕ-ΟΕΚ και ΟΑΕΔ, μέσω περικοπών στα εφάπαξ που δίνονται στους συνταξιούχους, μέσω διασταυρώσεων των προσωπικών δεδομένων από την εισαγωγή ανώτατων ορίων για εργοδότες που μπορούν να ενταχθούν στα προγράμματα του ΟΑΕΔ, μέσω της μείωσης στις βασικές συντάξεις του ΟΓΑ και στα κατώτερα όρια συντάξεων των άλλων ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και αυστηροποίησης των κριτηρίων που βασίζονται στη μόνιμη διαμονή, μέσω της μείωσης των δαπανών των κοινωνικών επιδομάτων μέσω των διασταυρώσεων των δεδομένων, μέσω της ενιαίας νομοθεσίας για τα επιδόματα υγείας για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, μέσω των ενιαίων συμβάσεων με ιδιωτικά νοσοκομεία και κέντρα υγείας, μέσω της αξιολόγησης των κοινωνικών επιδομάτων σε χρήμα και είδος που θα οδηγήσει στην κατάργηση των λιγότερο αποτελεσματικών, μέσω της αύξησης της ειδικής εισφοράς (νόμος 3863/2010) των συνταξιούχων που η μηνιαία σύνταξή τους υπερβαίνει τα 1700 ευρώ, μέσω της αύξησης της ειδικής κοινωνικής εισφοράς που πληρώνεται από συνταξιούχους κάτω των 60 ετών με μηνιαία σύνταξη άνω των 1700 ευρώ, μέσω της εισαγωγής μιας ειδικής κλιμακωτής εισφοράς για επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ μηνιαίως και της μείωσης στις επιδοτήσεις προς το ΝΑΤ (το ταμείο συντάξεων των ναυτικών) και προς το συνταξιοδοτικό ταμείο του ΟΤΕ με ταυτόχρονη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης ή αύξησης των εισφορών από τους δικαιούχους.
Τα επιπρόσθετα μέτρα για το 2011 και η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική (ΜΔΣ) μέχρι το 2015 θα περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
Περικοπές στο μισθολογικό κόστος κατά τουλάχιστον 770 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 600 εκ. ευρώ το 2012, 448 εκ. ευρώ το 2013, 306 εκ. ευρώ το 2014 και 71 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της εφαρμογής της μείωσης του προσωπικού επιπρόσθετα από τον κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσεις (1 προς 10 για το 2011), της αύξησης των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας για τους δημόσιους υπαλλήλους από 37.5 σε 40 και της μείωσης των υπερωριών, της μείωσης του αριθμού των επ’ αμοιβή επιτροπών και συμβουλίων, της μείωσης σε άλλες επιπλέον αποζημιώσεις επιδόματα και μπόνους, της μείωσης των συμβασιούχων (50% το 2011 και επιπλέον 10% από το 2012 και μετά), του προσωρινού παγώματος της αυτόματης ωρίμανσης, της υλοποίησης της νέας μισθολογικής κλίμακας, της εισαγωγής της μερικής απασχόλησης στο δημόσιο τομέα και της άνευ αποδοχών άδειας, της μείωσης στον αριθμό των εισακτέων στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, της μεταφοράς του πλεονάζοντος προσωπικού σε εργασιακή εφεδρεία, όπου θα πληρώνεται κατά μέσο όρο στο 60% του μισθού του (εξαιρώντας υπερωρίες και άλλες επιπρόσθετες αμοιβές), έως 12 μήνες, και μέσω της περικοπής στο επίδομα παραγωγικότητας κατά 50%.
Περικοπές στα λειτουργικά έξοδα του κράτους κατά τουλάχιστον 190 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 92 εκ. ευρώ το 2012, 161 εκ. ευρώ το 2013, 323 εκ. ευρώ το 2014 και 370 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης των ηλεκτρονικών συμβάσεων (e-procurement) για όλες τις δημόσιες συμβάσεις, του εξορθολογισμού των δαπανών για ενέργεια των δημοσίων υπηρεσιών, της μείωσης στις δαπάνες ενοικίων ως αποτέλεσμα της αποτελεσματικότερης χρήσης της δημόσιας περιουσίας, της μείωσης στις δαπάνες τηλεπικοινωνιών, της κατάργησης της δωρεάν διανομής εφημερίδων, της μείωσης των λειτουργικών δαπανών στον τακτικό προϋπολογισμό για όλους τους τομείς, της εφαρμογής κριτηρίων αναφοράς για τις δημόσιες δαπάνες μετά από ένα χρόνο πλήρους εφαρμογής του ΟΠΣ για τις δαπάνες της γενικής Κυβέρνησης.
Περικοπές στις δαπάνες των νομικών προσώπων δημοσίου και Ιδιωτικού δικαίου και στις μεταβιβάσεις προς άλλους φορείς κατά τουλάχιστον 540 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 150 εκ. ευρώ το 2012, 200 εκ. ευρώ το 2013, 200 εκ. ευρώ το 2014 και 150 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αξιολόγησης του σκοπού, της βιωσιμότητας και των δαπανών όλων των φορέων που επιδοτούνται από τον δημόσιο τομέα καθώς και μέσω των συγχωνεύσεων και του κλεισίματός τους, μέσω των συγχωνεύσεων/κλεισίματος και μείωσης των επιδοτήσεων σε εκπαιδευτικά ιδρύματα (σχολεία, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης), μέσω της μείωσης στις κρατικές επιχορηγήσεις προς φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης και μέσω ενός σχεδίου δράσης για το κλείσιμο, συγχώνευση και μείωση μεγέθους φορέων.
Εξοικονομήσεις από τις δημόσιες επιχειρήσεις κατά τουλάχιστον 414 εκ. ευρώ το 2012 και επιπλέον 329 εκ. ευρώ το 2013, 297 εκ. ευρώ το 2014 και 274 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της αύξησης των εσόδων του ΟΣΕ, ΟΑΣΑ και άλλων εταιριών, της υλοποίησης των σχεδίων αναδιάρθρωσης και αποκρατικοποίησης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδας, της πώλησης περιουσιακών στοιχείων των εταιριών που δεν σχετίζονται με τις κύριες δραστηριότητές τους, της μείωσης στις δαπάνες προσωπικού, της μείωσης των επιχειρησιακών δαπανών και μέσω συγχωνεύσεων ή κλεισίματος επιχειρήσεων.
Περικοπές στις λειτουργικές δαπάνες που σχετίζονται με την άμυνα κατά τουλάχιστον 133 εκ. ευρώ το 2013 και επιπλέον 133 εκ. ευρώ το 2014 και 134 εκ. ευρώ το 2015, επιπλέον της μείωσης στις προμήθειες αμυντικού υλικού (παραδόσεις) κατά 830 εκ. ευρώ από το 2010 μέχρι το 2015.
Περικοπές στις φαρμακευτικές δαπάνες και τις δαπάνες υγείας κατά τουλάχιστον 310 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 697 εκ. ευρώ το 2012, 349 εκ. ευρώ το 2013, 303 εκ. ευρώ το 2014 και 463 εκ. ευρώ το 2015 μέσω της υλοποίησης ενός νέου “χάρτη υγείας” και την αντίστοιχη μείωση στις δαπάνες των νοσοκομείων, της επανεξέτασης του σκοπού και των δαπανών των μη νοσοκομειακών φορέων, της υλοποίησης του κεντρικού συστήματος προμηθειών, της μείωσης στο μέσο κόστος ανά ασθενή μέσω της κατηγοριοποίησης των ασθενών (case mixing), της μείωσης στις υπηρεσίες που παρέχονται στους μη ασφαλισμένους (gate-keeping function), της εισαγωγής χρέωσης για υπηρεσίες που παρέχονται σε αλλοδαπούς, της λειτουργίας του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), της ηλεκτρονικής σάρωσης από το ΙΚΑ των χειρόγραφων συνταγών, της επέκτασης της λίστας των φαρμακευτικών που δεν χρειάζονται συνταγογράφηση, των νέων τιμών των φαρμάκων, της εγκαθίδρυσης της ασφαλιστικής τιμής από τον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης και της πλήρους εφαρμογής της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα κατά τουλάχιστον 1188 εκ. ευρώ το 2011 και επιπλέον 1230 εκ. ευρώ το 2012, 1025 εκ. ευρώ το 2013, 1010 εκ. ευρώ το 2014 και 700 εκ. ευρώ το 2015 μέσω μίας προσαρμογής στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, μέσω της μεταρρύθμισης στο σύστημα αναπηρικών συντάξεων, μέσω της απογραφής των συνταξιούχων και μέσω διασταυρώσεων των δεδομένων με την πλήρη υλοποίηση του αριθμού κοινωνικής ασφάλισης και του ανώτατου ορίου στις συντάξεις, μέσω του εξορθολογισμού των κριτηρίων για τους συνταξιούχους (ΕΚΑΣ), του εξορθολογισμού των δικαιωμάτων και των δικαιούχων του ΟΕΕ-ΟΕΚ και ΟΑΕΔ, μέσω περικοπών στα εφάπαξ που δίνονται στους συνταξιούχους, μέσω διασταυρώσεων των προσωπικών δεδομένων από την εισαγωγή ανώτατων ορίων για εργοδότες που μπορούν να ενταχθούν στα προγράμματα του ΟΑΕΔ, μέσω της μείωσης στις βασικές συντάξεις του ΟΓΑ και στα κατώτερα όρια συντάξεων των άλλων ταμείων κοινωνικής ασφάλισης και αυστηροποίησης των κριτηρίων που βασίζονται στη μόνιμη διαμονή, μέσω της μείωσης των δαπανών των κοινωνικών επιδομάτων μέσω των διασταυρώσεων των δεδομένων, μέσω της ενιαίας νομοθεσίας για τα επιδόματα υγείας για όλα τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, μέσω των ενιαίων συμβάσεων με ιδιωτικά νοσοκομεία και κέντρα υγείας, μέσω της αξιολόγησης των κοινωνικών επιδομάτων σε χρήμα και είδος που θα οδηγήσει στην κατάργηση των λιγότερο αποτελεσματικών, μέσω της αύξησης της ειδικής εισφοράς (νόμος 3863/2010) των συνταξιούχων που η μηνιαία σύνταξή τους υπερβαίνει τα 1700 ευρώ, μέσω της αύξησης της ειδικής κοινωνικής εισφοράς που πληρώνεται από συνταξιούχους κάτω των 60 ετών με μηνιαία σύνταξη άνω των 1700 ευρώ, μέσω της εισαγωγής μιας ειδικής κλιμακωτής εισφοράς για επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ μηνιαίως και της μείωσης στις επιδοτήσεις προς το ΝΑΤ (το ταμείο συντάξεων των ναυτικών) και προς το συνταξιοδοτικό ταμείο του ΟΤΕ με ταυτόχρονη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης ή αύξησης των εισφορών από τους δικαιούχους.